Algús tipos de andalucita presentan nel sou interior úas inclusiois carbonosas de distribución simétrica. Trátase de cuatro cristales prismáticos paralelos que, cortados en sección, forman úa cruz característica. A estos exemplares dáselles el nome de quiastolita i definenense en muitas publicaciois como úa variedá da andalucita.
As andalucitas hailas noutros lugares de España, como Guadarrama, Santiago de Copostela ou Córdoba. Pero a pedra da cruz ten en Boal el sou referente xeográfico por excelencia-
Á rapacía dixéronlle que el sou amor morira na beira dun riqueiro, nun monte que lle decían taba mui llonxe.. El dolor inundou a moza blanca que marchou en busca del corpo del sou amado, chorando días i días i rezándo sen parar por él. Milagrosamente, as súas llágrimas convirtironse en xemas i según os mapuches pedras da cruz quequedaron etragalladas por todos os sitos onde ella busou. Al ver este milagro de amor, atribuido ademáis á compasión da Madre Terra, os indíxenas perdonaron á cautiva i ceibaron al guerreiro, permitiendo finalmente que os enamorados vivisen felices i en paz.
Muitas culturas creron que algúas dellas tían “virtú” i eran capaces de curar enfermedades o de dar sorte. Deste xeito os antiguos agricultores romanos tía certas pedras como amuleto pra producir a chuvia, xa que pensaban que nellas taban reencarnados el deus Manes ou espíritus de difuntos.
Noutras culturas recollían pedras das tumbas dos santos o dos llugares nos que ellos viviron i guardábanlas como auténticos talismais que proporcionaban salú i felicidad al sou propietario.
Úa das máis famosas pedras é a quiastolita o pedra santa, porque el sou interior ten forma de cruz i sempre se utilizou pra protexerse das tormentas i contra el mal de ollo.
Afírmase que la utilizaban como simbolo de identidá os guerreiros dos poblos que habitaron antias dos romanos que, curiosamente, lle daban el mesmo significado que ten el etimolóxico da palabra "mapuche". El que portaba estas pedras llevaba un "salvoconducto" que certificaba que era xente da terra i non un forasteiro nin un mercenario. Nel sou idoma un "mapuche" era xenta da terra con alusión ás personas as que se lle reconoce a súa pertenencia e integración nun territorio.
Por suposto tamén, muitos pelegrinos a Santiago fían os posibles i desviabanse un pouco del sou camín pra poder conseguir úa pedra da cruz i dese xeito acreditar a súa condicción ¿Que poder el destas pedras que fexo que asta finales del siglo XVI os peregrios del Camin de Santiago las utilizaran como amuleto?
Dende entonces se chamaron lapis crucifer, ou lo que é lo mesmo "pedra cruz" o "pedra da cruz"
Por certo úa anecdota, inda que me salga algo del asunto, fai non muitos anos us inxenieiros polacos, informados por el boalés Mario González Álvarez, (meu irmau) veron a Froseira a buscar pedras de cruz i atoparon el ser vivo máis antiguo del noso concello, un Trilobite. El fósil ten como pouco 250 millois de anos i viviu na chamada era paleozoica..
Na Veiga hay ou habia un home q facia bisuteria con estas pedras,y en Pianton un Aleman q tamen se dedica a facer algo con elas……